Praktický návod: Jak správně naformátovat článek

Často se setkávám s tím, že někteří mají problém správně naformátovat článek tak, aby se lépe skenoval.

Proč je to dobré?

Jakob Nielsen’s provedl studii webové použitelnosti v roce 1997 a zjistil, že 79 % uživatelů webových stránek obsah skenuje, nikoliv čte.

Zkuste si představit sami sebe, když hledáte nějaké informace. Většinou obsah skenujete a pokud se vám líbí, začnete jej číst, případně si vyhledáte jen důležité informace.

Pokud při skenování nenajdete co chcete, zkrátka web opustíte a budete hledat jinde.

Z tohoto důvodu je potřeba článek správně naformátovat.

Copywriter

Jedná se o obsahové a vizuální formátování jako jsou například nadpisy, podnadpisy, odrážky, tučné písmo, různé tabulky, citace, obrázky a plno dalšího.

Návštěvníci chodí na web kvůli obsahu, tedy informacím. Proto je velmi důležité, aby byl kvalitní. Navíc si tím získáte značnou autoritu.

Ještě vsuvka – podle mě se vám tento návod bude velmi hodit, a to i když budete psát diplomové práce nebo se například ucházet o nějaký post v reklamní agentuře, atp.

Dle mého názoru se jedná o naprostý základ, který by měl ovládat každý copywriter.

V tomto článku si rozebereme zrovna tento článek, který sepisuji a ukážu vám 100% praktický návod, jak na to.

Začněte ve Wordu

Každý článek, který sepisujete pište ve Wordu. To je věc, kterou většina z vás ví.

Microsoft Word Logo

Hlavní důvod je ten, že když zkopírujete naformátovaný text z Wordu do editoru WordPressu, základní naformátování vám zůstane. Ušetříte si tedy podstatně dost práce.

Je ale nutno dodržet pár zásadních pravidel. Pojďme se podívat jaká.

Základní pravidla pro správný text

1.     Pište správně nadpisy

Čeho jsem si všiml je, že někteří nedodržují základní pravidla jako nadpisy a podnadpisy.

Každý článek obsahuje jeden hlavní nadpis – H1 a podnadpisy H2, H3, H4, atd.

Chybou je, pokud skáčete například z podnadpisu H2 na H4. Vždy je potřeba jít postupně.

Uvedu příklad. Podívejte se na přechozí text.

Začal jsem podnadpisem H2

Podnadpis H2 editor

Následně jsem pokračoval podnadpisem H3

Podnadpis H3 editor

A nakonec jsem použil i podnadpis H4 a číslování

Podnadpis H4 a číslování editor

Zdá se to v pohodě, ale hodně lidí volí variantu, že si pro nadpisy a podnadpisy zvolí čistě jen velikost písma – což je blbě.

Vždy formátujete nadpisy, viz přiložený screen

Nicméně tímhle jsem vám chtěl ukázat, že je potřeba jít postupně, nikoliv přeskakovat z H2 podnadpisu na H4.

2.     Nepište dlouhé odstavce

Každý odstavec by měl obsahovat maximálně 2-3 věty. Pokud se jedná o dlouhé souvětí, tak klidně jednu větu.

Proč?

Z prostého důvodu – porovnejte si tyto dva obrázky a posuďte, který se vám čte lépe.

Lehko a těžko čitatelný článek

Myslete na to, že text čte někdo cizí, ulehčete mu to. Snažte se mu nabídnout něco, co bude chtít číst.

3.     Důležité věci ztučněte

Pokud si chcete získat pozornost čtenáře nějakou důležitou věcí v textu, ztučněte ho.

Když návštěvník text skenuje, zvýrazněné písmo ho „praští“ do očí a zastaví se u něj a přečte si ho.

4.     Používejte odrážkování,  číslování a tabulky

Další věc, kterou většina vynechává. Využijte všechny možnosti, které Word nabízí.

Uděláte tím článek pestřejší, zajímavější a přehlednější. Nepoužívejte pomlčky, vše nastavujte pomocí těchto tlačítek.
Lišta Microsoft Word

5.     Gramatika a typografie

Pokud budete sekat v textu chybu za chybou, moc vám to na popularitě a čtivosti článku nepřidá.

Nikdo nejsme dokonalí, ani já. Na gramatické chyby si dávám opravdu velký pozor, ale chyby v čárkách dělám, a ne zrovna málo.

Nicméně měla by to být věc, na které bychom měli všichni pracovat aby texty vypadaly opravdu skvěle.
A to se týká i typografických chyb, které opravdu nevypadají hezky.

Můžete si projít různé online příručky a něco se přiučit.

Toto můžeme označit za základní pravidla, která je nutno dodržovat při psaní článku. Tím, že tyto pravidla budete dodržovat ušetříte spoustu času.

Pokud byste špatně psali nadpisy, odrážkování, atd. v samotném editoru WordPressu byste si to museli naformátovat.

To by znamenalo velkou ztrátu času – proč si to tedy nezjednodušit, když to lze?

Zbytek formátování včetně obrázků budeme nasazovat až v samotném editoru WordPressu.

Formátování ve WordPressu

Jestliže základní kroky máte ve Wordu hotové – nadpisy, podnadpisy, ztučnění písma, atd., pak se můžeme pustit do konečného formátování v editoru WordPressu.

K tomuto kroku nám usnadní práci dobře známý plugin „Shortcodes Ultimate“. Ten je velmi jednoduchý na ovládání, takže nebudete mít problém.

Shortcodes Ultimate WordPress Plugin

Je zdarma a nainstalovat si ho můžete přes administraci WordPressu tak jak jste zvyklí.

Jak můžete vidět, tak v sobě skrývá spoustu možností. Můžete využít například tlačítka, citáty, seznamy a plno dalšího.

Shortcodes Ultimate náhled

Vyzkoušet si můžete různé funkce sami, já vám předvedu několik věcí pro začátek. Pojďme si projít podrobně samotné kroky:

Krok #1: Zkopírujte článek a vložte ho do editoru

Článek, který jste si sepsali zkopírujte a vložte do editoru ve WordPressu. Výsledek bude tento:

Náhled článku editor WordPress

Jak jste si mohli všimnout, pokud ve Wordu budu dodržovat nadpisy, odrážky, atp., článek bude částečně naformátovaný.

TIP: Když kopírujete z Wordu článek, vkládejte ho bez hlavního nadpisu. Pokud ho vložíte i s nadpisem, který nasledně v editoru zkopírujete, smažete a vložíte do políčka nadpisu, vznikne vám mezera, kterou když smažete tak se celý odstavec označí jako hlavní nadpis.

Častá chyba odstavec H1 nadpis

Je to způsobeno tím, že tam zůstal HTML kód hlavního nadpisu H1, kam se následně přemístil na celý odstavec.

Případně si přepněte editor do HTML editoru a kód H1 smažte.

Smazání HTML kódu H1 nadpisu

Krok #2: Začínáme s pluginem Shortcodes Ultimate

Rozhraní pluginu jste měli možnost vidět. Ještě pro upřesnění, nachází se zde:

Tlačítko shortcodes WordPress editor

Nyní si pojďme naformátovat například odrážky.

Přepněte si do HTML editoru, najeďte na uvedený seznam a celý si ho označte.

Seznam HTML editor WordPress

Vysvětlení:

  • ul = seznam
  • li = položka v seznamu

Nyní označený seznam zkopírujete, kliknete na tlačítko “Vložit shortkód” a z otevřeného listu vyberete položku “Seznam”.

Položka seznam ShortCode Ultimate WordPress Plugin

Objeví se vám dlouhý list, níže uvidíte pole “Obsah”, kam vložíte seznam, který jste si zkopírovali.

Obsah náhled Shortcode Ultimate WordPress Plugin

Kliknutím na tlačítko “Náhled” si můžete zkontrolovat, jestli je seznam v pořádku. Jak můžete vidět na obrázku, jako ikony mám navolené černé hvězdičky.

 Náhled Shortcode Ultimate WordPress Plugin

Ikonu si samozřejmě můžete zvolit podle svého gusta a barvu taktéž.

Jakmile máte navolený seznam podle vašich představ, kliknete na tlačítko “Vložit shortkód”. Výsledkem bude tohle:

List Editor Shortcode Ultimate WordPress Plugin

Abyste si zkontrolovali, jak článek bude vypadat na ostro, vpravo v nabídce kliknete na tlačítko “Uložit koncept”.

Tlačítko Uložit koncept WordPress editor

Následně pravým tlačítkem myší na tlačítko “Náhled” a kliknete na “Otevřít v nové kartě”. Nyní si zkontrolujete, jak článek vypadá a podle toho budete provádět příslušné kroky k jeho úpravě.

Otevřít v nové kartě WordPress editor

Pokud vkládáte tabulku, opět ji zkuste mít naformátovanou už ze samotného Wordu. Následně ukážu, jak ji opět vložit pomocí tohoto pluginu.

Bude se jednat o stejný postup, jako u přidávání seznamu, opravdu nic těžkého.

Takto jsem vytvořil ve Wordu jednoduchou tabulku, která má 3 řádky a 3 sloupce

Tabulka Microsoft Word

Zkopíroval jsem ji a vložil do editoru ve WordPressu, výsledek byl tento:

Tabulka WordPress Editor

Aby jsme ji lépe naformátovali, přepneme opět do HTML editoru a zkopírujeme její celý obsah.

Tabulka HTML editor

Nyní klikneme na ikonu “Vložit shortkód”, objeví se nám seznam, z něhož vybereme položku “Tabulka”.

Položka tabulka ShortCode Ultimate WordPress Plugin

Když na ní klikneme, objeví se list, do obsahu zase vložíme naši zkopírovanou tabulku a klikneme na tlačítko “Náhled”, abychom se podívali, jak tabulka bude vypadat.

Obsah a náhled tabulky Shortcodes Ultimate WordPress Plugin

Klikneme na tlačítko “Vložit shortkód” a je hotovo!

Vysvětlení:

  • table = tabulka
  • tbody = tělo
  • tr = řádek
  • td = sloupec

Tímto způsobem si můžete vyhrát i s jinými možnostmi tohoto nabitého pluginu. Hojně využívám tlačítka, carousely (několik obrázků, které automaticky rotují) a další vychytávečky.

Když si to vyzkoušíte sami, uvidíte, že po čase nebudete mít problém. Plugin je opravdu velmi jednoduchý na ovládání.

Co je ještě důležité, tak jsou obrázky a prolinkování článku.

Obrázky se vkládají velmi jednoduše, kliknete na tlačítko “Mediální soubory” v liště nahoře, nahrajete obrázek a vložíte.

Můžete si ho snadno upravovat, vkládat do textu, upravovat velikost, záleží na tom, co potřebujete.

Neporušujte autorská práva a obrázky stahujte výhradně ze zdrojů, které jsou zdarma.

Nebo použijte google obrázky, ale vyfiltrujte si ty, které jsou k dispozici k dalšímu použítí.

Prolinkování článku

Proč se dělá a jak se dělá.

Jsou dvě varianty. Interní prolinkování (v rámci svého webu) a externí prolinkování (na cizí weby).

TIP: O prolinkování článku či webu se více zmiňuji v mém starším článku, přečtěte si ho a obohaťte se o další cenné informace :-). Klikněte zde.

Interní prolinkování

Jak jsem se již zmiňoval, jedná se o prolinkování v rámci vašeho webu.

Dělá se to z mnoha důvodů:

  • Předávání hodnoty jednotlivých stránek (linkjuice) mezi sebou.
  • Vedete tímto návštěvníky svého webu na relevantní stránky, které úzce souvisí s obsahem, jenž uživatelé hledají.
  • Například u obsahových webů (blogy, atd.) je cílem maximalizovat dobu, kterou návštěvník na vašem webu stráví.
  • Aby váš web byl neustále “fresh”.

Mohli jste si výše všimnout na můj TIP ohledně prolinkování, kterému se věnuji i v jednom starším článku na webu. Názorná ukázka interního prolinkování.

Externí prolinkování

Externí prolinkování je odkazování na cizí weby. Hlavním cílem je pomoci uživateli. Mohli jste si všimnout například na úplném začátku článku, že Jakob Nielsen provedl studii.

Mnozí by rádi věděli, kdo tento muž je, chtěli by se o něm dozvědět něco více, proto jsem návštěvníky odkázal na autoritativní web wiki knihovnu, kde si o něm mohou přečíst nějaké informace.

Vyhledávačům pak dáváte signál, že se jedná opravdu o kvalitní článek, který chce pomoci uživatelům – což by tak mělo být. Nešetřete tím. Snažte se návštěvníkům opravdu pomoct.

Na závěr

Na úplný závěr je třeba zdůraznit, že každý článek by měl poskytovat uživateli opravdu přidanou hodnotu.

Vžijte se na chvíli do role čtenáře a snažte se to udělat tak, jakoby jste vy sami četli článek.

Tímto způsobem pak své poznatky aplikujte. Pokud se naučíte formátovat články, rozhodně z toho v budoucnu můžete jen profitovat.

Líbil se vám tento návod? Pokud ano, podpořte ho sdílením nebo se přidejte na seznam lidí, kterým poskytuji ještě lepší tipy soukromě do emailu 🙂

Praktický návod: Jak správně naformátovat článek
5 (100%) 3 hlas[ů]

Získej exkluzivní marketingové tipy

Tyto tipy sdílím jen se svými odběrateli!

Viktor Holas

Věnuji se digitálnímu marketingu již druhým rokem, nejvíce SEO s přesahem do UX. Svoji práci miluji.

2 Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněná. Povinné pole jsou označena *

  • Vlastik

    Ahoj Viktore,

    vidím, že pracuješ ze shortcode ultimate – nedaří se mi udělat pomocí něj obsah článku s odkazy v rámci stránky (kotvy). Máš tip jak na to?

    Díky moc a jen tak dál! 🙂

    Odpovědět
    • Zdravím, nevím přesně co myslíš. Kdyžtak mi to podrobněji napiš na email a mrknu na to.

      Díky

Share This