Linkbuilding – jak zviditelnit svůj web

Pokud chcete více návštěvnosti z vyhledávačů – pak je linkbuilding nutností.

Získávání zpětných odkazů je nejnáročnější část celé SEO práce, ale také nejvíce rozhodující pro úspěch.

V článku co je SEO jsem vám sepsal důležité metriky k tomu, abyste měli svůj web kompletně připravený.

Byl to sice naprostý základ, nicméně bez něj by nemělo smysl začínat to nejdůležitější – tím je právě linkbuilding neboli získávání kvalitních zpětných odkazů.

K dosažení potřebných cílů je tedy nutné mít:

  • Technicky optimalizované stránky
  • Musíte mít silnou architekturu webu
  • Musíte mít hodnotný kvalitní obsah

SEO ilustrační fotografie

Pro více informací o dobře zoptimalizovaném webu si přečtěte můj starší článek zde.

Obecně tedy můžeme říci, že před tím, než začnete dělat linkbuilding je nutno položit si základní otázku.

Mám na webu dost kvalitní obsah, na který chci a budu získávat zpětné odkazy?

Myslete na to, že se za každou cenu snažíte uživatelům pomoci, a tak by to skutečně mělo být.

Z vašeho webu by měli odcházet s pocitem, že se dozvěděli to, co opravdu hledali + vždy něco navíc.

Jen tak si budete budovat kvalitní brand (značku) a lidé se k vám budou vracet.

Ještě připomínám, že bez tohoto nemá cenu, abyste začínali se získáváním zpětných odkazů.

Co je zpětný odkaz?

Jedná se o odkaz mířící z jiného webu na ten váš. Primární funkcí je tedy přivádět na web nové (cílené) návštěvníky. Cílem je tedy zvýšit viditelnost webu.

Linkbuilding

Vyhledávače na základě tohoto faktoru určují relevanci stránky vzhledem k vyhledávanému dotazu (slovního spojení).

Pomocí analýzy pak mohou prohlížeče zjistit, jaké stránky jsou vzájemně propojeny a jakým způsobem.

Proč píšu kvalitní zpětné odkazy?

Například Google hodnotí kvalitu zpětných odkazů na základě několika důležitých vlastností (stáří odkazu, umístění na daném webu, PageRank daného webu, odkazové portfolio daného webu, relevanci odkazující stránky, tematická příbuznost, atd.).

Nezáleží tedy na kvantitě, ale kvalitě!

V linkbuildingu platí jedno zásadní pravidlo – čím je těžší odkaz získat, tím je kvalitnější.

Myslím si, že mi teď dá za pravdu spoustu linkbuilderů.

Na toto je potřeba při linkbuildingu myslet. Rozhodně nesbírejte zpětné odkazy z katalogů (vyjma katalogu Seznamu, Googlu či Centrumu) a různých PR (reklamních) webů. Uškodíte si.

Většině lidem, kteří se mě na tohle téma ptají, doporučuji při linkbuildingu jednu věc.

Nedělat linkbuilding za účelem zvýšení návštěvnosti z vyhledávače, nýbrž za účelem zvýšení návštěvnosti z odkazující stránky (tzv. referrals – což je příchozí návštěvnost z odkazujícího webu na ten váš).

Referral odkazy

Důvod?

Nemůže se stát, že byste dělali linkbuilding špatně.

Výjimky mohou tvořit blogy, které sice mají nějakou návštěvnost a pár uživatelů vám může z těchto webu přijít, ale většina těchto webů obsahuje spoustu reklamních článků.

Opět. Zase nemá cenu z těchto webů sbírat odkaz.

4 pravidla pro kvalitní zpětné odkazy

Jestliže se budete držet těmito 4 zásadními pravidly, vaše návštěvnost bude každý měsíc stoupat. Tím jsem si jist.

1.      Relevance

Jedná se o nejdůležitější kritérium pro efektivní a kvalitní odkaz.

Google zakládá relevanci na základě těchto třech věcí:

  • Obecné téma odkazující domény
  • Obsah stránky z které vede odkaz
  • Relevance zpětných odkazů, které míří na danou doménu

Laicky to znamená, že pokud je váš web zaměřený na IT či online marketing, atd. je hloupost na něj získat odkaz z webu, který se soustředí na obor zdraví.

Pro zjištění relevanci stránek lze použít online nástroj Majestic SEO (Topical Trust Flow).

Majestic Topic Trust Flow

2.      Odkazy z autoritativních stránek

Čím silnější stránky, tím lepší výsledky pro vás.

Vzhledem k tomu, že Google již neaktualizuje PageRank, budete se muset spolehnout na online nástroje.

Doporučuji tyto:

3.      Zaměřujte se na reálné weby (s reálným trafficem (návštěvností)

Získání zpětných odkazů z těchto webů je sice obtížné získat, ale zase jsou nejcennější.

Opravdu za kvalitní odkaz se nebojte více investovat, vrátí se vám toho mnohonásobně více.

4.      Odkazy z anchor textu provádějte inteligentně

Na začátek.

Co je anchor text? Je to viditelný klikatelný text, který odkazuje například na cizí web, samozřejmě může i na vás.

Uvedu příklad. Pokud budete cílit na nějaké slovní spojení a většina anchor textů povede právě přes tohle spojení, můžete si uškodit a být penalizováni.

Vše dělejte co nejvíce přirozeněji.

Odkazujte například na čistě holý URL link: www.vase-domena.cz nebo slovní spojení použijte v různých pádech či odkazujte přímo ze slovíček jako: celý článek si máte možnost přečíst zde, atd.

Anchor Text Majestic - Linkbuilding

Které odkazy nesbírat, a to NIKDY

1.      Nerelevantní weby

Odkazy z netematických webů jsou zcela mimo mísu. Ovšem podotýkám, že existují situace, kdy relevance není naprostou nutností.

Soustřeďte se tedy, aby téma a obsah webu souvisel s tím vaším.

2.      Katalogy

Stále se najde spousta lidí, kteří nabízejí nespočet odkazů z katalogů. Vyhněte se tomu, viděl jsem případy, kdy tyto weby byly penalizovány.

Jak jsem se zmiňoval, pár velmi kvalitních odkazů z katalogů lze získat.

Jedná se o:

Ještě jsou možné 2-3, jako například navolnenoze.cz, který je ovšem placený a je vhodný jen pro živnostníky.

Jak vidíte, ty, které se vyplatí lze spočítat na prstech jedné ruky.

Pokud vám tedy někdo bude nabízet nějaké další nesmyslné, vyhněte se tomu.

3.      Spamování komentářů

Odkazy z komentářů jsou stále dobrým zdrojem zpětných odkazů, ale v určité míře.

Základem by měla být přidaná hodnota pro uživatele, opět by to nemělo být za účelem zisku zpětného odkazu.

Přečtěte si, o čem se diskutuje a snažte se adekvátně odpovědět.

Získáte si autoritu čtenářů a budete v jejich očích za odborníky.

4.      Odkazy ze sidebaru a patiček

Připouštím, že tyto odkazy mohou fungovat, ale je to velmi riskantní.

Sidebar odkazy

Osamocené placené odkazy. Ti, kteří se tomuto oboru věnují dlouho jistě ví, co si o těchto odkazech Google myslí.

Stojí vám to za ten risk?

Mně tedy rozhodně ne.

Uvědomte si, že kvalitním linkbuildingem si vybudujete neotřesitelnou pozici na trhu, a to z dlouhodobého hlediska!

Proč tedy riskovat?

Navíc pokud odkazujete přímo z klíčového slova, můžete váš web doslova zničit.

Jestliže se tyto odkazy rozhodnete využívat, tak alespoň odkazujte čistě z vašeho brandu (značky).

Zdlouhavý proces, který se vyplatí

Linkbuilding je opravdu zdlouhavý proces v řádech měsíců.

Ale vyplatí se!

Připravte si tedy řádnou dávku trpělivosti.

Návštěvnost linkbuilding

Jak mi jednou napsal jeden velmi uznávaný světový bloger.

I když si nejsi jistý svým vlivem na tvé čtenáře, pamatuj. Vášeň je běžná, ale vytrvalost vzácná.

Vytrvalost v tomto ohledu je opravdu na svém místě.

Obecně nelze říci, za jak dlouho se výsledky dostaví. Rozhoduje spousta faktorů.

Například kvalita obsahu, kolik s webem propojíte marketingových kanálů – sociální sítě. Navíc každý obor je zcela jiný (konkurence, atd.).

Jedno lze ale říci určitě.

Pokud budete dělat pravidelný linkbuilding, vždy předběhnete konkurenci, která ho nedělá!

Jak získat zpětné odkazy?

Způsobů je spousta, záleží, jak moc jste kreativní.

Odkazy, které jsou povolené jsou tzv. přirozené odkazy. To znamená, že na vás návštěvníci webu odkazují sami.

Odkazy vznikly zcela přirozenou cestou – jedná se o tzv. White Hat SEO.

Většinou takové odkazy získáte tím, že vytvoříte skutečně kvalitní obsah, který se návštěvníkům zalíbí.

Linkbaiting

A to prostřednictvím třeba firemních blogů, kde se snažíte publikovat cenné rady klientům nebo že vytvoříte skutečně virální obsah.

V SEO světě se pak tomuto říká „linkbaiting“.

Zpětné odkazy ale můžeme získat „nečestnou“ praktikou. A to si třeba zaplatit PR článek na nějakém webu.

V tomhle případě se ale dostáváme do dvou situací – jednak si připravte slušný rozpočet financí a taky se připravte na to, že prostě nehrajete podle pravidel Googlu.

Buďme ale zcela upřímní.

Kdo těchto služeb nevyužil, lže – případně je opravdu velký specialista na obsahový marketing.

To, že nehrajete podle pravidel Google neznamená, že byste byli ihned penalizováni – pokud článek vypadá přirozeně a je na kvalitním webu, pak je to procento postižení velmi, ale velmi nízké.

Co myslím tím přirozeně?

Jednak by měl být publikován opravdu na kvalitním webu, nejlépe tedy ty obsahové.

Nesmí obsahovat spoustu reklamních článků, měl by mít kvalitní obsah, neměl by skrývat svou identitu, měl by mít vysokou návštěvnost.

Zkrátka myslete hlavně na to, aby z daného webu přišlo na ten váš co nejvíce potencionálních uživatelů.

Takový odkaz vás ale může vyjít na několik tisíc korun. Nicméně je opravdu kvalitní a ve výsledku je lepší, než kdyby jste si koupili spoustu nekvalitních.

Co je nesmírně důležité…

Takový článek by měl být podobný, jakoby jste jej publikovali na vlastním webu – a na svůj byste žádný odpad nepublikovali, ne?

Dejte si opravdu záležet, reprezentujete hlavně svou značku.

Článek by měl být opravdu dlouhý a plný informací, čtenáři by opět měli cítit přidanou hodnotu.

V textu by mělo být spoustu obrázků, případně videí – správně naformátovaný.

A to hlavní – odkazy by neměly mířit jen na váš web, ale na autoritativní weby a na starší články onoho webu, na kterém chcete odkaz.

Teď se ale na chvilku pozastavím.

Je spousta návodů a informací, jak získat zpětné odkazy.

Je ovšem nutno podotknout, že většina z nich je na stejné bázi, jako jsem vysvětloval – tedy placené.

Spousta lidí, kteří začínají a mezi které jsem patřil i já, ale hledají nejlépe způsoby, které jsou ZDARMA.

A pro to mám zcela plné pochopení, jelikož jsem na tom byl úplně stejně.

Nyní tedy tři způsoby, jak investovat pouze jedinou věc – a tím je ČAS.

1.      Guest Blogging

Napíšete článek pro cizí web výměnou za odkaz.

Ten kdo to nedělá, škodí sobě samému.

Proč?

Výhody hostovacího příspěvku jsou jasné:

  • Získáte zpětný odkaz z autoritativních stránek
  • Lidé se na vás budou dívat jako na odborníka a získáte publicitu
  • Získáte cílenou návštěvnost na váš web

Zde uvádím příklad – oslovil jsem Tomáše Cirkla, zda bych pro něj mohl napsat článek.

Požádání o hostovací příspěvek - email

Výsledkem toho byl sepsaný článek na téma “Nejlepší heatmap nástroje a pluginy pro WordPress web”.

Skvělé, že?

Postup je jednoduchý…

V první řadě mějte na svém webu již nějaký obsah, ať můžete ukázat, jak dobře píšete.

Dále si najděte weby, které souvisejí s tím, o čem píšete.

Vyhledávat je můžete například zadáním klíčového slova do vyhledávače.

Existují i jiné způsoby. Například různými spojeními ve vyhledávači – „klíčové slovo“ + hostující příspěvek, atd.

Musím ale říci, že tahle varianta získávání odkazů je u nás stále zaostalá. Většina si totiž neuvědomuje, jak velký to pro ně může mít přínos.

Například v zahraničí je to naprostý základ, u většinu webů naleznete dokonce v kontaktech informaci, zda nabízejí možnost hostovacího příspěvku či nikoliv.

Hostovací příspěvek nabídka

Nebojte se tedy tuto možnost využít, jediné co vás to stojí je váš ČAS.

2.      Broken Linkbuilding

Jedná se již o existující odkazy na stránkách, které jsou ovšem nefunkční.

Důvodů může být několik – odkaz nefunguje, protože stránka nebo obsah neexistuje, atd.

Broken Link Ukázka

Kroky, které je potřeba učinit:

    1. Najděte stránku, z které byste chtěli získat odkaz

Klasicky zadejte klíčové slovo do vyhledávače, např. klíčové slovo + články nebo užitečné zdroje, atd.

    1. Najděte na dané stránce nefunkční odkazy

Najděte na stránce nefunkční odkazy, způsobů je několik – já využívám Google rozšíření „Check my Links“.

Check My Links

    1. Dejte vědět majiteli stránek o nefunkčním odkazu

Nyní když víte, které odkazy jsou nefunkční, je na čase dát vědět majiteli webových stránek.

Dejte dotyčnému vědět, že na webu je nefunkční odkaz a informujte ho o tom, že přesně na tohle téma máte sepsaný kvalitní článek – případně pokud jsou informace v článku zastaralé, navrhněte mu, že mu napíšete zcela nový.

Je to opravdu dobrá technika, která vás stojí opravdu opět jen jedno – ČAS.

Mějte na vědomí, že díky této technice si budujete i s protější stranou vztahy, které můžete v budoucnu zužitkovat.

Broken Links je potřeba sledovat i na vašem webu a případné odkazy opravit. Využít můžete například nástroj Screaming Frog.

Nástroj Screaming Frog

Váš web musí být neustále „fresh“ – takto dáváte Googlu vědět, že je web pravidelně aktualizovaný.

3.      Pokuste se je požádat

I takto klasicky to může fungovat a taky že funguje.

Mám vyzkoušené. Opět si najděte web, na kterém byste chtěli mít odkaz a majitele stránek či redakci požádejte.

Většinou jim sděluji, že se mi web velmi líbí a je velmi přínosný pro čtenáře, a že byste rádi chtěli přispět vaším příspěvkem.

Vlastně je to podobné jako zmíněný Guest Blogging, ale přesto to zahrnuji do jednotlivého bodu.

Než web oslovíte, zjistěte si, zda nepatří nějaké reklamní agentuře – pokud ano, odkaz nezískáte, protože za to chtějí peníze.

Dotaz na hostovací příspěvek - email

Když už nemáte nápady, zkuste zanalyzovat konkurenci

Někteří tím začínají, já nikoliv.

Většinou se podívám, jak si vede konkurence ve vyhledávači – zjistím jejich DA (Domain Authority), PA (Page Authority), Alexa rank, počet zpětných odkazů a další metriky, včetně selského rozumu.

TIP: Pro zjištění těchto faktorů doporučuji nainstalovat Chrome rozšíření MOZbar.

MOZBar

Rozhodně ale nesleduji jejich zdroje zpětných odkazů ihned na začátku.

Podle některých to možná je špatně, nicméně já vždycky stavím na jedné zásadní věci – poskytnout uživatelům opravdu kvalitní informace.

A to v tom smyslu, že hledám takové zdroje, které mi k tomu vypomůžou.

Konkurenci „špízuji“ jakmile mi dojdou nápady.

K tomuto využijete opět různé nástroje, které jsem v článku už uváděl – na screenu můžete vidět, jak se daná věc provádí (opravdu nic složitého).

Konkurence

Na závěr chci doplnit fakt, že linkbuilding je opravdu rozsáhlé téma. Pokud byste se rádi na něco zeptali, využijte komentářů či můj email.

Odpovědi se dočkáte určitě v co nejkratší době.

Příkladné ukázky získaných zpětných odkazů vám přinesu co nevidět v nějaké případové studii.

Nyní vás poprosím, zdali se vám článek líbil a byl pro vás přínosem, podpořte ho sdílejte jej na sociálních sítí.

Linkbuilding – jak zviditelnit svůj web
5 (100%) 1 hlas[ů]

Získej exkluzivní marketingové tipy

Tyto tipy sdílím jen se svými odběrateli!

Viktor Holas

Věnuji se digitálnímu marketingu již druhým rokem, nejvíce SEO s přesahem do UX. Svoji práci miluji.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněná. Povinné pole jsou označena *

Share This