Jaké jsou vlastně rozdíly mezi úspěšným a neúspěšným podnikatelem? A z jakého důvodu je jich tolik neúspěšných?

Pokud bych to měl objektivně vysvětlit, tak asi na následujícím příkladu.

Mnoho lidí skončí v práci, protože je nebaví. Co udělá většina z nich? Skočí ihned do prvního online podnikání.

Asi na tom není nic špatného, říkáte si. Ale bez důkladné přípravy, bez znalosti toho, co dělají, bez vzdělání a bez naděje na úspěch to zkrátka nepůjde. Neúspěch je jediná věc, která je čeká a jsem si jist, že většina z nich to také očekává.

Nevěříte mi?

Podle mnoha zdrojů více než 90 % všech startupů skončí během 120 dní.Start Up

Devadesát procent! Opravdu šílené.

Jaké jsou nejčastější důvody?

  • Mnozí nevědí, jaké statistické pravděpodobnosti čelí.
  • Mnozí nevidí sebe jako část selhání.
  • Mnozí mluví do věcí, o kterých nic neví.
  • Mnozí nevědí základní pravidlo podnikání – „Pokud selže váš plán, selžete i vy“.

Úspěch například v online podnikání tkví v tom, že tito lidé na základě svých dlouholetých zkušeností vědí, jak a co funguje. Neočekávají rychlé zbohatnutí.

Lidé si myslí, že mohou pracovat jen v momentě, kdy mají chuť. Nechápou, že je potřeba pro úspěch pracovat tvrdě několik hodin denně.

Inteligentní práce nikdy nenahradí tvrdou práci, ta ji pouze doplňuje. Gary Vaynerchuk

Pojďme se nyní podívat na mých 8 tipů, jak být nejen v online podnikání efektivní a dosáhnout tak výsledků rychleji.

1.    Dělejte to, co vás baví a naplňuje

Nikdy nebudete práci dělat naplno, pokud vás nebude bavit a naplňovat.

Každá práce má dobré i špatné části. Ne všechno je dokonalé každý den, nastanou problémy a chyby, ale pokud je tam nějaký účel, pro který máte jisté naplnění a vášeň, je pak podstatně snažší cesta, jak dosáhnout kýženého úspěchu.

Jak zjistit pro co mám vášeň?

Zeptejte se sami sebe, a to základními otázkami: V čem jsem dobrý?  Co mě baví?

Perfektní práce by pak měla být ta, která vám dopomůže k dosáhnutí vysněných cílů. Každý máme cíle, je to způsob toho, jak se ve své práci posouvat kupředu.

Proč je tak moc důležitá vášeň?

Vášeň je váš hnací motor, ctižádost a láska či loajalita k tomu, co děláte. To vám poskytuje velmi zvláštní pohled na svět, který obvykle jiní nevidí.

Na chvíli se zastavte a zeptejte se sami sebe: Co je pro vás pravá vášeň? Co děláte a těšíte se na to?

Víte, hlavní rozdíl mezi těmi, kteří se prosadí v těžkých časech a těmi, kteří naopak ne, je právě vášeň, ať tomu věříte nebo ne.

Laicky řečeno, dělat něco pouze pro peníze nemá smysl a myslím si, že většina podnikatelů mi dá za pravdu.

I když vášeň nerovná se automaticky úspěch, je to dostatek toho, co vám dodá motivaci den co den během vzestupů, ale i pádů.

Notebook a myš - práce

2.    Zaměřte se pouze na jednu věc

Je to klasická nenasytnost podnikatelů, která ovšem má v jistém slova smyslu negativní dopad.

Pokud se soustředíte na víc projektů, omezujete jejich potenciál.

Základní princip, který Steve Jobs vštípil ve firmě Apple je soustředit se pouze na to, co umíte nejlépe.

Můžeme si uvést pár příkladů, jak důležité je soustředit se právě na jednu věc a na to, co umíte nejlépe.

Picasso maloval. Henry Ford udělal auta. Einstein byl posedlý světlem. Vynikali v tom, co dělali, protože zaměřili svou vášeň a pozornost pouze na jednu věc. Bill Gates má Microsoft a nyní nadaci Gates. Mark Zuckerberg má Facebook. Úplně stejná situace.

Vy nemusíte mít Facebook či Microsoft. Vytvořte si například blog, budujte ho, získejte si své publikum a rozšiřujte si své obzory.

Samozřejmě, že lze uspět i pokud máte víc projektů. Existují výjimky. Ale růst bude velmi pomalý. To mi věřte.

3.    Stanovujte si cíle

Vaše dlouhodobé cíle budou první, které budete řešit na začátku každého projektu – buďte realističtí.Cíl

Další, co je potřeba řešit jsou krátkodobé cíle. Z důvodu toho, že neustále máte motivaci se posouvat kupředu. Což je ze začátku podnikání velmi potřebné.

U plánování krátkodobých cílů byste měli vzít v úvahu současný stav a vytvořit strategii, jak se posunout dopředu.

Začněte s malými kroky, jako je například navýšení příjmu o pár procent do nějakého časového období. Jakmile svého prvního cíle dosáhnete, můžete přejít na vyšší.

Krátkodobé cíle jsou dosažitelné v období týdnů až měsíců. Dlouhodobé cíle jsou počítány na roky.

Všechny cíle by měly být realistické, na to nezapomínejte.

Jak by měly cíle vypadat?

  1. Specifické. Měly by být definovány čísly.
  2. Měřitelné. Měli byste být schopni sledovat svůj pokrok a měřit svůj úspěch.
  3. Dosažitelné. Svých cílů byste měli rozumně dosáhnout.
  4. Realistické. Ujistěte se, že budete moc realisticky dosáhnout svých cílů.
  5. Časované. Váš úspěch či neúspěch lze měřit na konečnou dobu.

4.    Buďte trpěliví a vytrvalí

Mnoho podnikatelů začíná své podnikání s domněním, že se přes noc stanou milionáři.

Chyba!

Úspěšní podnikatelé si uvědomují, že všechny velké věci nějakou dobu trvají.

Můžu říct, že právě kvůli tomuto jich hodně končí. Nevytrvají, nemají vůli vytrvat.

Každý můžeme být netrpěliví čas od času, je to součást lidské povahy. Ale jsou tací, kteří nedokáží čekat na cokoli.

Musíme si ovšem uvědomit, že pokud spojíte vášeň s tvrdou stabilní prací, vždycky budete sklízet ovoce v podobě pozitivních a úspěšných výsledků.

Bez vytrvalosti by miliony malých podnikatelů na celém světě nikdy nenastartovali své firmy.

Opravdu trvá hodně času vybudovat slušný online business. Výsledky rozhodně nepřijdou přes noc.

Obecně platí, že trvá 6 až 12 měsíců, než zažijete první náznaky. Ať už se jedná o affiliate marketing, programování či tvorba vlastního blogu, je to úplně jedno.

TIP: Mimochodem, víte jak si vytvořit svůj vlastní blog na WordPressu během pár minut? Klikněte zde.

Nejúspěšnější online podnikatelé jsou ti s největší trpělivostí a vytrvalostí. Jack Ma, zakladatel Alibaby, trvalo mu více než deset let, než vybudoval tento největší portál na světě.

Jeff Bezos strávil 20 let budování Amazon.com. Testování a učení se zabere neskutečně mnoho času. Mnoho podnikatelů “trpí” šílenou netrpělivostí.

Mějte trpělivost a vytrvejte. Výsledky se dostaví.

Mnoho lidí má skvělé nápady, nebo chtějí založit vlastní podnikání, ale jen málo z nich právě díky vytrvalosti dotáhnou své plány do konce.

5.    Věřte tomu, co děláte

Věřit

Nikdy neuspějete pokud nebudete věřit tomu, co děláte a taky sobě samotnému.
Věřit své vizi, svému cíli. Nestačí pouze říkat, že tomu věříte, ale musíte tomu věřit jako byste ten úspěch už měli.

Jistě jste se mnozí setkali s tím, že vám kamarádi či rodiče říkali – nemyslím si, že to vyjde. Běž se nechat raději zaměstnat.

Selžete a pak slyšíte jen: „Já jsem ti to říkal, kdyby si raději dal na mě“.

Klasika, no ne?

Nenechte se negativně naladit od těchto lidí. Tito lidé vytvářejí negativní myšlenky, které pak přenášejí na vás.

Každý podnikatel dělá chyby, bez chyb by nebyl úspěšný podnikatel.

Věřte tomu, co děláte. Pokud budu stručný – děje se vám to, na co myslíte. Je to tajemství, které ne všichni znají, ale jakmile ho pochopíte, uvidíte, že se vám změní život.

Všechno co jsme, je výsledkem toho, jak jsme mysleli.Buddha

Jaký je vlastně problém toho všeho?

Zcela prostý, a to ten, že většina lidí myslí na to, co nechce.

Negativní myšlení

Dám příklad. Jste přímo zapáleni do svého projektu, náhle se objeví nějaký problém – ten vás rozhodí a začnete myslet jen na to, co přijde příště, jaký problém to bude.

Objeví se?

No jasně, že ano. Protože na to myslíte a přitáhnete si to do svého života.

Moje rada a tip pro vás. Napište si na papír, čeho byste chtěli dosáhnout. Zkuste si tyto věci převést do vizuální podoby. Chcete velkou firmu či luxusní auto? Vytiskněte si na papír vše co chcete.

Veškeré tyto věci si dejte na nástěnku nebo na místo, kde to každý den uvidíte. Za nějaký čas třeba zapomenete, že to tam máte.

Ale buďte si jistí, že uběhnou měsíce, roky a vy pak tuto nástěnku objevíte a zjistíte, že vlastně to co jste si přáli za ty roky, už máte.

Ne každý tomu bude věřit, ale mám s tím osobní zkušenost a viděl jsem to i u kamarádů.

Kamarád si jako malý kluk vytiskl vysněnou motorku, kterou si chtěl vždycky pořídit. Vystavil si ji na poličku.

Uběhlo pár let a kamarád se mi chlubil motorkou, kterou si pořídil. Za pár dní mi volá a povídá – nebudeš věřit co se stalo.

Povídám co?

Dělám si pořádek ve věcech a objevil jsem fotku, kterou jsem si před pár lety vystavoval na poličku.

Povídám, no a?

Ta motorka je na chlup stejná s tou, kterou jsem si nedávno pořídil.

Mystické až neuvěřitelné. Je spousta lidí, kteří tomu věří či nikoliv. Když jsem se o to zajímal blíže, objevil jsem spoustu lidí, kteří toto tajemství znají a stali se díky němu úspěšnými.

Podnikatelé, herci, zpěváci, zkrátka všechny obory, na které si vzpomenete. Každý může docílit úspěchu.

Je to jen v nás.

6.    Buďte připraveni na pádPád

Neúspěch zažil každý úspěšný podnikatel. Je to součást podnikání.

Umění je ale něco jiného, a to schopnost vrátit se zpět po tom, co jste selhali.

Někteří říkají, že je právě toto nejdůležitější podnikatelská kvalita. Riskovat a být ochoten případně selhat. To je to, co odděluje úspěšné podnikatele od těch, kteří neuspěli.

Například Bill Gates a Paul Allen neuspěli s Traf-O-Data před tím, než zažili úspěch se společností Microsoft.

Neúspěch není jednoduchý. Nikdo z nás ho nemáme rádi. Ale pokud chcete být úspěšní, je to jedna z věcí, kterou musíte zažít abyste získali zkušenosti a odrazili se zpět.

Uvědomte si, že je lepší selhat v 25 než ve 40. Užívejte si to.

7.    Sbírejte feedback a reagujte

Každý podnikatel či projekt roste právě díky zpětné vazbě.  Jen tak můžeme úspěšně růst ve svém podnikání.

Vytvoříte například e-shop, budete na sebe pyšní, jak je úžasný.

Je ale skutečně úžasný?

Ani náhodou. Je to jen naše mylná představa. My sami vidíme projekt jako něco, co je pro nás naprosto dokonalé. Nevidíme tam ty nedostatky.

Je ale nutno si položit hlavní a důležitou otázku: Je to dokonalé i pro lidi, kteří mají na e-shopu provést akci (nakoupit)?

Sbírejte konstruktivní kritiku od těch, kteří budou vaší cílovou skupinou. Zeptejte se jich na názor. Je web přehledný, důvěryhodný? Změnili byste něco?

Na změny reagujte, neustále inovujte a vylepšujte.

Pokud máte nějaké webové projekty, existují různé způsoby, jak analyzovat návštěvníky.

Využívám různé heatmapy či nahrávání návštěvníků webu, abych pochopil jejich chování na webu (výborný je například hotjar), formuláře, klasicky se pak ptám kamarádů či případně cílové skupiny lidí napřímo.

8.    Motivujte se a vzdělávejte se

Úspěch

„Touha dělat věci“ – tak zní definice motivace z psychologie. Ještě podrobnější definice vysvětluje, že motivace je proces, který iniciuje, je určité vodítko a udržuje cílově orientované chování.

Motivace je pohon k výkonu. Transformuje jednotlivce z pasivních účastníků do aktivních vůdců.

Motivovat se lze různými způsoby, můžete sledovat úspěšné podnikatele a jejich výsledky. Nebo například sledovat motivační videa.

Pro každého motivace vypadá jinak, v hlavním případě ale všem pomáhá k tomu, abychom ve svém podnikání nestagnovali a neustále se posouvali vpřed.Vzdělávání

Nezapomínejte na vzdělávání.

I úspěšní podnikatelé se neustále vzdělávají, je to součást každého podnikatele.

Zapamatujte si jednu věc. Nikdy nebudete dokonalí, vždy se najde něco, co se dá vylepšit. Proto by právě vzdělávání mělo být součástí každého z nás.

Vždy to, co se naučíte aplikujte do praxe a vyzkoušejte si to sami. Testujte. Nestačí si danou věc jenom nastudovat, musíte si ji vyzkoušet sami.

Kultivovat silné myšlení je celoživotní proces, ale dnes máme přístup ke knihám, blogům, podcastům a videím, které nám pomáhají učit se a růst k dosažení našich cílů.

Lidé, které sleduji a čtu jejich blogy nebo videa (motivace a vzdělávání):

Z našich a sousedních doporučuji například Petra Chodelky – http://www.chodelka.sk/ či Rolanda Vojkovského – http://vojkovsky.sk/.

Na závěr

V celém článku používám slovo podnikatel. Víte, můj názor je, že nikdo z nás není podnikatel. Jsme studenti. Jsme studenti, kteří se neustále učí. Testujeme a učíme se, testujeme a učíme se.

Nebojte se do toho skočit, nejhorší je nezačít a jen říkat slova typu “bude”, “uděláme to”. Prostě běžte a udělejte to, lidé se bojí nových věcí a nových změn.

Začít podnikat je ta nejjednodušší součást podnikatelského procesu. Ale budovat a tvořit udržitelnou vzestupující firmu či projekt, je to, co určuje skutečný podnikatelský úspěch.

Mějte na paměti, že nikdy nevybudujete projekt či firmu zcela sami. Je to tak obsáhlý koncept, že spoustu věcí budete delegovat.

Zeptejte se podnikatelů, jak posunuli svoji firmu na vyšší úroveň. Spousta z nás si chce dělat všechno sami a kdyby to bylo časově možné, tak by tomu tak skutečně bylo. Když ale pochopíte, jak je delegace důležitá, pak teprve uspějete.

Dohoda a spolupráce

Nebojte se spolupracovat s ostatními. Nebojte se konkurence. Všechny tyto aspekty využijte v prospěch vašeho projektu nebo firmy.

Myslím si a nebojím se tvrdit, že spousta lidí u nás se právě bojí spolupracovat. Nevědí, jaké výhody to pro ně může mít.

Dovolím si citovat Steva Jobse:

Velké věci v podnikání nikdy nebyly dokončeny jednou osobou. Byly dokončeny týmem lidí.

Milujte to, co děláte, budete každý den tvrdě bojovat pro vybudování produktu či služby, kterou chcete. To znamená jen jedno – rychlý růst.

Pokud jste se dočetli až sem, plus pro vás. Nicméně čeká vás to nejtěžší – aplikovat jednotlivé tipy do praxe a zefektivnit tak vaše podnikání.

Co myslíte vy? Je něco, co vám tu chybí? Vyjádřete se v komentářích.

Pokud se vám článek líbil, podpořte jej sdílením a dejte vědět začínajícím podnikatelům či vašim kamarádům o zajímavých tipech.

8 tipů jak být v podnikání efektivní
Oznámkuj článek

Získej exkluzivní marketingové tipy

Tyto tipy sdílím jen se svými odběrateli!

Viktor Holas

Věnuji se digitálnímu marketingu již druhým rokem, nejvíce SEO s přesahem do UX. Svoji práci miluji.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněná. Povinné pole jsou označena *

Share This