Co je SEO: Kompletní průvodce dobře optimalizovaného webu

Co je SEO? K čemu je? Proč se dělá?

To je snůška otázek, které má úplně každý, kdo se s tímto termínem setkává poprvé a hledá ty pravé a naučné informace, jež by ho usměrnily tím správným směrem.

Jestli mezi ně patříte i vy, pak jste tu správně.

V tomto rozsáhlém článku vám vysvětlím co to je SEO, k čemu je, proč se dělá, co jsou on-page a off-page faktory, jak stránku dobře optimalizovat a plno dalších informací, které pohromadě jen tak nenajdete.

Získáte tak obecný přehled, který můžete s radostí aplikovat na své budoucí projekty.

Nicméně studujte a studujte, doporučuji zejména autoritativní zahraniční portály. A to nejhlavnější? Testujte.

Jdeme na to.SEO ilustrační fotografie

Co teda to SEO je? Omývá se to pořád dokola a já stále nevím, o co se jedná, říkáte si…

Klasická SEO definice na wikipedii není zcela tou pravou, jakou bychom hledali.

Zkráceně a hlavně hezky srozumitelně.

Definice SEO je z anglického výrazu Search Engine Optimization, v překladu optimalizace pro vyhledávače. Jedná se o vykonávání procesů a úprav webu tak, aby:

  • Stránku snáze nalezlo více potencionálních zákazníků z vyhledávačů
  • Samotný obsah na webu byl přehledný a tzv. „user friendly“
  • Pro roboty, který web procházejí byl jasně srozumitelný a zpracovatelný

Co je cílem SEO?

Cílem je získat lepší pozici ve výsledcích vyhledávání na základě odpovídajícího obsahu daného webu a tím tak získat více zákazníků.

Obecně tedy přivést více zákazníků a navést je k požadovaném cíli.

Mnohdy se u klientů setkávám se základní a podle mě hloupou chybou, kterou vyslovují nebo s kterou se na mě spíše obracejí.

Pane Holas, a vy nás dokážete dostat na klíčové slovo „vinylové podlahy“ na první stranu Googlu či Seznamu?

Tohle přece není váš cíl. Nebo ano? Z mého pohledu není cílem získat více návštěvníků z vyhledávačů, nýbrž z návštěvníků udělat zákazníky. A nezáleží na tom, na jaké pozici budete. Pokud bude nárust objednávek stoupat, a vy budete vydělávat o statisíce měsíčně více, budou vás nějaké pozice zajímat?

Pochybuji…

Není to jediný cíl. Mezi ně může patřit například navedení návštěvníka k nějaké akci, strávená doba na webu, registrace apod., proto je těžké cíl určit, většinou záleží na daném subjektu, co právě on chce s webem dosáhnout.

Proč se optimalizace pro vyhledávače provádí?

Více než 80% uživatelů internetu vyhledává právě skrze vyhledávače. Jedná se tedy o největší marketingový kanál přirozené vyhledávanosti. Optimalizací tedy získáte:

  • Vyšší návštěvnost
  • Vyšší pozice na klíčová slova či fráze ve výsledcích vyhledávání
  • Díky dobré použitelnosti webu potencionální zákazníci vykonají vytoužený cíl poměrně rychleji
  • Podíl návštěvníků, kteří navštíví vaše webové stránky a provedou akci se zvýší

Jak spočítat návratnost investice (ROI) u SEO?

Těžko se dostanete na reálná čísla. Spíše se bude jednat o odhad. A to především záleží na oboru, jeho konkurenci.

Většinou si musíme klást otázku co nám optimalizace přinese a za jak dlouho. Obecně lze ale říci, že každá dobře nastavená kampaň se z dlouhodobého hlediska vždycky vyplatí.

Jak dělíme SEO?

Na on-page a off-page faktory. Vysvětlíme si oba.

On-page a off-page SEO

Ještě než si vysvětlíme oba faktory, je nutno uvést, že s každým projektem či obsahem máte jisté úmysly. Proto je v první řadě nutné provést analýzu klíčových slov.

Jedná se o nejdůležitější proces celého SEO.

Na základě analýzy si stanovíte jasně a striktně hlavní klíčové slovo, na které bude zaměřen celý projekt. Dále strukturová klíčová slova, na jejímž základě by se měl provést vhodný návrh struktury webu.

A v neposlední řadě LT výrazy, na které se bude soustředit především neustále nově budující se obsah, a to kupříkladu ve formě publikování článků.

Jak se dělá ona zmíněná analýza klíčových slov. Doporučuji si pročíst zejména kvalitní články od Briana Deana, a to konkrétně jeho obsah zaměřený právě na analýzu. Najdete ho tady.

A teď zpátky k faktorům, začneme tedy on-page faktorem.

On-Page SEO faktory:

Jsou to faktory, které jsou spjaté s obsahem a samotným kódem webu, které mají vliv na pozici ve výsledcích vyhledávání.

Jaké to jsou?

  1. Rychlost načítání webu

Dle uvedení Googlu je rychlost načítání webu faktorem, který má vliv na SEO. Proto využívejte nástroje, jako jsou například gtmatrix.com nebo tools.pingdom.com, abyste zjistili, jak si vaše stránka vede.

Uváděl jsem to i v článku s WordPress pluginy. Jednoduše tak zjistíte, co váš web brzdí a případné chyby můžete snadno opravit.

  1. Responsivní design

Opět, dle prohlášení Googlu je to faktor, který má výrazný vliv na SEO. A to již od roku 2015. Doporučuji si přečíst tento článek. Proto pokud nemáte responsivní web, napravte to.

Většina dnešních šablon je ale vytvořená právě responsivně, takže se nemusíte o nic starat. Dle mého názoru to dnes patří již k základním stavebním kamenům při poskytování služeb.

Takže otázka, zda bude web responsivní je podle mě zbytečná, a pokud to ze strany poskytovatele služeb není automatické, pak bych doporučoval poohlídnout se po někom jiném.

Responsivita webu náhled

  1. SEO přívětivé URL

Jak jsem se zmiňoval v článku jak si založit blog, uvedl jsem, že WordPress má špatně přednastavené URL po instalaci. Je tedy potřeba změnit trvalé odkazy. A to v tomto formátu:

nazev-domeny.cz/nazev-prispevku

Návod jak má vypadat URL

URL by mělo být krátké a obsahovat hlavní klíčové slovo, na které je článek zaměřen. V nejlepší případě jako první. Dle informací Google bere na největší váhu prvních 3-5 slov v URL.

  1. Používejte H1 nadpisy, nejlépe na prvním místě uveďte opět klíčové slovo

Titulek je jeden z nejdůležitější on-page faktorů. Zvyšte své šance opět tím, že jej uvedete na první místo.

  1. Uveďte své klíčové slovo v podnadpise a v prvním odstavci článku

Ve spoustu důvěryhodných zdrojích se uvádí, že klíčové slovo byste neměli opomenout zmínit  v podnadpise tedy H2 nadpise a v prvních 100 slovech případného článku.

Doplním, že by vše mělo znít přirozeně. Nesnažte se vyumělkovat SEO text. Většinou z přirozeného článku vznikne text, který je dokonalý aniž byste jej museli nějakým způsobem upravovat.

  1. Používejte interní a externí prolinkování webu

Všimli jste si, jak kolikrát v článcích odkazuji na mé staré články či jiné důvěryhodné zdroje? Tomu se říká internal links a external links. V češtině interní (tedy v rámci webu) a externí (které vedou na jiný web).

Googlu tím pomáháte právě proto, aby lépe pochopil váš obsah. Ten pak zjistí, že daná stránka obsahuje opravdu kvalitní a plnohodnotné informace na dané téma.

  1. Používejte synonyma klíčových slov

Minimálně 2-3 v textu uveďte, nemám to potvrzené, ale dle mého názoru na tomto základě zvýšíte důvěryhodnost a relevanci obsahu.

Synonyma zjistíte tím, že si své hlavní klíčové slovo zadáte do vyhledávače Googlu, dáte vyhledat a sjedete dolů a uvidíte seznam souvisejících dotazů. 2-3 tedy zahrňte do vašeho obsahu, který tvoříte.

Vyhledávací dotazy Google

  1. Optimalizujte obrázky

Obrázky pojmenovávejte přes klíčová slova a to samé zmiňte taky v popisku ALT obrázku. Pokud bude Google procházet váš web, pomocí ALT popisku zjistí, co se na obrázku nachází.

Návod jak nastavit ALT obrázku

  1. Publikujte hodnotný a dlouhý obsah

Většina si myslí, že dlouhé texty nikdo nikdy nečte.

Tak to ale není.

Je pravda, že podle průzkumů bylo zjištěno, že většina uživatelů obsah nejprve skenuje a případně pokud jej zaujme, začne číst.

Takže je to spíše takhle…

Špatně naformátované texty nikdo nečte.

Pokud je text dlouhý, ale dobře naformátovaný, věřte mi, že je čte spousta lidí a obzvlášť, pokud pro ně má přidanou hodnotu. Čím delší obsah, tím lépe pro vás.

Viděl jsem statistiky, ve kterých je uvedeno, že texty s 1800 slovy a více se objevovaly na vyšších pozicích ve výsledcích vyhledávání. Jednak máte větší šanci uspět na klíčové slovo, na které se soustředíte, ale také na plno long tailových frází.

Proč píšu hodnotný?

Pokud upoutáte návštěvníka natolik, že text čte a nesnaží se ho jen proscrollovat, plus pro vás.

Díky tomuto faktoru Google hodnotí kvalitu obsahu, proto míra času stráveného na stránce podle mě udává Googlu jasný signál, jak moc obsah kvalitní je.

VYSVĚTLENÍ:

Co je to Long Tailová fráze?

Long Tailová fráze je označována pro fráze, které se nevyhledávají tolik často, načež tomu jsou ale více konverzní a méně konkurenční. Cílení na LT výrazy je tedy hlavní součástí každé optimalizace.

Bezpochyby mezi on-page faktory můžeme zařadit také různé technické metriky, pozor si dávejte na duplicity, případné neexistující 404 stránky, zapojte mikroformáty.

Většina šablon už mikroformáty obsahují, ale může se stát, že některé věci mohou v šabloně chybět. Opět si můžete pomoci různými pluginy, většina z nich jsou zdarma.

TIP: U e-shopu platí podobná situace, dbejte na obsah. Zapojte blog, pište kvalitní články, které zaujmou a pomůžou zákazníkům. Obsahem nešetřete ani u popisu produktů. Mnozí mi říkají, že co bych tam měl asi tak dlouhého psát?

Nevěřili byste, kolik slov se dá napsat do popisu produktů. Doporučuji si projít například Amazon. Většina produktů má na prodejní stránce více jak 2000 slov a každá prodejní stránka je optimalizovaná na dané klíčové slovo.

Tak, a víceméně jsme udělali obrovský kus práce ale přesto stojíme stále na startovní čáře. To koukáte, viďte.

Ano, bez off-page faktorů zkrátka jen tak vidět nebudete. Denně se publikuje přes 2 miliony článků. Myslíte si, že jste vytvořili něco, co se od těch 2 miliónů odlišuje?

Proto je dobré uvést, že byste měli 50% svého času věnovat  tvoření obsahu a zbývajících 50% věnovat zejména promování obsahu.

Off-page fakory

Mezi off-page faktory jak mnohé napovídá patří zejména vnější vlivy, které působí na webovou stránku. Hovoříme tu především o zpětných odkazech, počet zmínek o webu.

Jestli jste vytvořili kvalitní a poutavý obsah, bude vám stačit málo a pak se bude šířit jak lavina.

Pokud obsah dostatečně kvalitní není, bude vás to stát mnoho sil a ani tak nebude zaručeno, že uspějete.

Proto si nejdřív odpovězte na otázku. Je obsah natolik kvalitní, že na něj chci odkazovat? Pomůže uživatelům?

U zpětných odkazů by se měl klást důraz na dvě zásadní věci, a to:

  • Relevantnost – pokud máte web o zdraví a přivedete na něj odkaz z webu o autech, to jistě není to pravé ořechové. Soustřeďte se, aby web souvisel s vaší cílovkou. A myslete stále na jedno, snažte se své cílové skupině pomoct a poskytovat jim kvalitní obsah.
  • Kvalita – zpětné odkazy ze sračko webů, které jsou posety zejména reklamními odkazy a nenabízejí žádný kvalitní obsah pro uživatele, je opět mimo mísu. Dbejte na kvalitu před kvantitou. Nebudu zde ani zmiňovat odkazy z různých katalogů atp., všechno to jsou paraziti.

Guest blogging ilustrační fotografie

Jak takové odkazy získat?

Existuje mnoho praktik. Pokud máte blog, můžete využít tzv. guest blogging.

Co to je?

Ve zkratce oslovíte majitele blogu, že na jeho blog napíšete hodnotný článek výměnou za odkaz na váš web. Jedná se o novodobou formu linkbuildingu, která se velmi rozmohla a hlavně patří mezi low costové praktiky, což ocení mnoho z nás.

Proč je to dobré?

  • dostanete kvalitní zpětné odkazy z autoritativních webů
  • lidé se na vás budou dívat jako na experta
  • obdržíte cílenou návštěvnost na váš web

Před tím než začnete, udělejte si seznam cílů, na kterých budete sdílet svůj obsah.  Volte především weby, u kterých je patrné, že

  • jsou autoritativní, neschovávají svoji identitu
  • jsou tématické k vaší cílové skupině
  • publikují kvalitní obsah
  • sledují je opravdu reální uživatelé
  • jsou schopné vám přinést cílenou návštěvnost

Všechny praktiky získávání zpětných odkazů, zase kapitola sama o sobě, na který by se nejspíše hodilo sepsat kompletně nový článek. Každý projekt je jiný a nejde tedy obecně specifikovat, jakou formu linkbuildingu obecně využívat.

Obecně ale můžu říci, aby každý dostatečně studoval obsahový marketing a všechny praktiky kolem něho.

Co je SEO: Kompletní průvodce dobře optimalizovaného webu
Oznámkuj článek

Získej exkluzivní marketingové tipy

Tyto tipy sdílím jen se svými odběrateli!

Viktor Holas

Zabývám se online marketingem, který naplno využívám u svých klientů, ale hlavně na svých projektech. Nepotřebuji dovolenou, moji práci miluji.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněná. Povinné pole jsou označena *